Na bijna een jaar werkzaam te zijn geweest binnen Friesland Campina, werk ik nu alweer 5 maanden aan mijn tweede project: Treant Zorggroep. Gedurende de afgelopen maanden ben ik – binnen deze projecten – een aantal overeenkomsten en verschillen tegengekomen, waar ik graag een paar voorbeelden van geef. Een beetje context hierbij zal de zaken iets meer verduidelijken.
Royal Friesland Campina (RFC) is een Nederlands zuivelbedrijf werkzaam binnen de sector levensmiddelenindustrie. Het bedrijf opereert wereldwijd en heeft ongeveer 23.000 medewerkers. Alle prestaties die RFC verricht zijn belast met BTW.
Treant Zorggroep (Treant) is een zorggroep in Noordoost Nederland, bestaande uit 3 ziekenhuislocaties en 17 centra voor wonen en zorg. Binnen Treant zijn ruim 6.000 mensen aan het werk. De prestaties van Treant bestaat uit een mix van belaste en onbelaste prestaties, waarbij de onbelaste prestaties de overhand hebben.
Overeenkomsten
- Bij beide bedrijven is sprake van een complexe organisatiestructuur: RFC heeft wereldwijd allerlei verschillende werkmaatschappijen, Treant is een jonge organisatie ontstaan uit een fusie van zorgorganisaties. Alleen daardoor al is het zinvol om een recovery uit te voeren. Mensen die werkzaam zijn op plek A zijn misschien niet op de hoogte van de afspraken die in het verleden gemaakt zijn op plek B. Hierdoor kan ruis ontstaan tijdens de afrekening van deze afspraken.
- Een uitspraak die we regelmatig tijdens projecten horen is: ‘Hier is niks te vinden, alles is correct afgewikkeld’. Het is haast een utopie om te denken dat álles correct is verlopen: waar gewerkt wordt, worden immers fouten gemaakt. Dit was vroeger zo en dat zal over 10 jaar nog steeds het geval zijn. Het is zinvol om eens in de zoveel tijd ‘het net op te halen’ om te kijken of er nog resultaten te behalen zijn. Soms zijn het ook besparingen richting de toekomst, doordat het proces wordt aangepast en de ‘structurele fout’ uit het proces wordt gefilterd.
- Voor beide organisaties geldt dat de bereidwilligheid voor het vastleggen van de gemaakte afspraken aanwezig is. Soms ontbreken echter de juiste tools voor de centrale vastlegging van de gemaakte afspraken. Soms wordt het daadwerkelijke actie ondernemen niet gedaan: het afwikkelen van de gemaakte afspraak. Bij het verloop van personeel gaat daardoor soms cruciale informatie verloren, waardoor het niet meer mogelijk is om te achterhalen wat er in het verleden afgesproken is.
Ben je nieuwsgierig geworden naar de verschillen tussen beide organisaties/projecten? Daar vertel ik, in mijn blog van volgende week, meer over!