De relatie staat altijd voorop
Op basis van een snelle verkenning (Quick Scan, max. 2 weken) doen wij een gericht voorstel voor een recoveryproject op leveranciersopbrengsten. Dit project voeren wij zoveel mogelijk zelfstandig uit, zodat de overlast voor de organisatie tot een minimum beperkt wordt. Ook de onderhandeling met leveranciers nemen wij voor onze rekening, zo nodig in overleg met inkoop/category management. Bij onderhandelingen staat de relatie opdrachtgever-leverancier altijd voorop. Op deze wijze realiseren wij harde en niet-gebudgetteerde opbrengsten voor de opdrachtgever, die hiermee geen financieel risico of voorinvestering heeft.
De scope kan variëren
In het uiterste geval omvat een Recovery-project:
- Bonussen, waaronder voorwaardelijke
- Groeistaffels
- Marketing-, media- en folderbijdragen
- Logistieke condities (volle vrachtwagens, centrale levering)
- Retouren van handelsgoederen
- Vergoedingen op defecten/garantiekwesties en dergelijke claims-
- Tijdelijk verlaagde inkoopprijzen (b.v. voor verkoopacties)
- Leveranciersbijdragen o.b.v. verkochte aantallen (POS)
- Restituties van b.v. Stibat of Afvalbeheersbijdrage
- Niet geclaimde prijsverschillen
Administratieve hygiëne
In de marge zorgen wij voor administratieve hygiëne door het najagen en oplossen van:
- Dubbele betalingen
- Fouten in BTW-boekingen (te weinig voorbelasting geclaimd)
- Verloren creditnota’s van leveranciers
Inhaalslag
Het opschonen van een debiteuren- en/of crediteurenportefeuille (onbetaalde creditnota’s van leveranciers) is ook een mogelijkheid. Wanneer deze onderwerpen lang te weinig aandacht hebben gekregen is een inhaalslag dusdanig bewerkelijk dat de eigen financials er niet aan toekomen. Wij maken de inhaalslag en adviseren hoe de hygiëne voortaan goed bewaakt kan worden.
Zelfstandig
Onze mensen zijn doorkneed in administratieve en database systemen en vinden hun weg heel zelfstandig. Wij begrijpen het hele spectrum van grootboekmutatie tot jaarprognose en zijn daardoor in staat feiten boven water te halen en analyses te maken die de opdrachtgever verrassen.
Blijvende verbetering
Het eindrapport, dat wij standaard maken voor een recovery opdracht, omvat een cijfermatige analyse van het speelveld en onze resultaten. Maar ook een analyse van de processen bij de opdrachtgever en waar wij verbeteringen mogelijk achten. Deze kunnen liggen op managementniveau, maar ook in werkwijzen, formulieren, standaardcontracten en de informatievoorziening. Op deze wijze heeft een project van Recentes niet alleen een positieve financiële uitkomst, maar ook een daadwerkelijke en (hopend) blijvende verbetering van de organisatie.