Nu ik iets meer dan een jaar werkzaam ben bij Recentes, heb ik inmiddels honderden contracten doorgenomen. In sommige van deze contracten staan ‘kleine’ tekstuele foutjes, waardoor het soms niet helemaal duidelijk is wat er precies bedoeld wordt. Daardoor kan een afspraak op verschillende manieren geïnterpreteerd worden.
Graag neem ik een paar op het oog ‘onschuldige voorbeelden’ met jullie door. Door de onduidelijkheid of ‘ruime interpretatie’ kan een ‘klein foutje’ verstrekkende gevolgen hebben! Kijk er maar eens naar. De screenshots die ik ter illustratie gebruik, komen rechtstreeks uit de praktijk.
1. Welke einddatum is juist?
Welke einddatum is correct, de vermelde 15-jaars-termijn (31-12-2015) of toch de vermelde datum aan het einde van de zin?
Het gevolg kan zijn dat er een jaar langer een bonus geïncasseerd kan worden. Ook kan het zijn dat er een jaar langer een afnameverplichting geldt voor een bepaalde productgroep.
2. Wat is de opzegtermijn?
Stel, je hebt een conflict met een belangrijke leverancier. De uitkomst hiervan is dat de leverancier van zijn contract af wil, en deze opzegtermijn in het contract ziet. Hij deelt je om 12 uur ‘s middags mee dat het contract per de volgende dag wordt opgezegd… En nu?
3. Vervallen alle rechten daadwerkelijk?
De zin ‘Alle rechten van het oude contract vervallen door ondertekening van dit nieuwe contract’ komen we regelmatig tegen. Maar betekent dit daadwerkelijk dat alle rechten vervallen? Of betekent het misschien dat de vorige rechten stoppen, maar nog wel afgewikkeld dienen te worden?
Hierbij kun je denken aan:
- Betalingsverplichtingen
- Garantieverplichtingen
- Aansprakelijkheid
- Opgebouwde bonusrechten
Het kan dus zijn dat (ver) na de einddatum van een contract de destijds geldende afspraken alsnog correct afgewikkeld moeten worden.
4. Wat is de ingangsdatum van dit contract?
Doorgaans zal dit geen problemen veroorzaken. Er kan zich echter een situatie voordoen waarbij de huurder zich genoodzaakt ziet om terug te komen op de gemaakte afspraken, maar het gehuurde pand nog niet heeft betrokken. De verhuurder heeft potentiële andere partners afgeslagen en zit dus met een schadepost. Wat nu?
De vraag ‘Wat is de ingangsdatum van dit contract?’ kan ook gesteld worden bij onderstaand voorbeeld. Het is een voorbeeld uit de praktijk, zoals we het regelmatig tegenkomen. Ook hier zal het doorgaans niet voor problemen zorgen. Maar stel dat hier een bonusconditie per contractjaar (en niet op kalenderjaar) is aangehouden? Welke periode houd je dan aan?
5. Wat is het bonusbedrag?
Bij onderstaande drie situaties is het niet duidelijk is wat precies de hoogte van het bonusbedrag dient te worden.
Situatie 1
Bovenstaand contract is ingegaan in 2010: er is een omzet gehaald van €1,5 miljoen, bestaande uit 5 orders die allemaal groter waren dan €100K.
Het discussiepunt is deel 2 van de bonus: hoe dient de bonus in 2011 berekend te worden als er een omzet is gehaald van €3 miljoen? Je kan deze bonusclausule op verschillende manieren lezen:
Optie 1: afrekenen per schijf
Omzet lager dan €1 miljoen x 0% | €0 |
Omzet tussen €1 en €1,5 miljoen x 2% | €10.000 |
Omzet hoger dan €1,5 miljoen x 2,5% | €37.500 |
Totale bonus | €47.500 |
Optie 2: afrekenen met 1 percentage over de gehele omzet
De omzet is in dit geval hoger dan €1,5 miljoen, dus er wordt gerekend met het hoogste percentage van 2,5%.
Omzet €3 miljoen x 2,5% = €75.000
Het verschil tussen de beide berekeningen bedraagt €27.500! Een groot bedrag waarover een flinke discussie kan ontstaan. In het contract staat niet duidelijk vermeld hoe de afrekening dient te gebeuren: wordt er afgerekend per schijf, of als één percentage over het geheel.
Situatie 2
In deze situatie is er een ander probleem. Het lijkt op het eerste gezicht tekstueel vastgelegd: er dient afgerekend te worden per schijf. Echter: de verschillende schijven sluiten niet op elkaar aan. Het is dus haast onmogelijk om het correcte bonusbedrag te berekenen.
Situatie 3
Ook hier lijkt aan alles gedacht. Behalve aan het uitsluiten van locaties waarvan de omzet niet mag worden meegenomen in de bonusberekening. Dat kan belangrijk zijn. Stel dat op voorhand niet duidelijk is hoe de omzet over de locaties verdeeld gaat worden tijdens de contractperiode. Het kan zijn dat er één locatie is die uiteindelijk 50% van de omzet vertegenwoordigt. Dan is het niet wenselijk dat er na afloop een discussie gevoerd wordt of de omzet van deze locatie nou wel of niet meegenomen mag worden in de bonusberekening.
Dagelijkse praktijk
Bovenstaande punten zijn voorbeelden van situaties waar wij dagelijks mee werken. Deze punten kunnen de aanleiding zijn voor een discussie tussen twee contractpartijen. Juist omdat de zaken op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden.
Ons advies is: werk met standaardcontracten, en gebruik waar mogelijk voorbeeldberekeningen. Zo wordt de kans op het verschillend interpreteren van de gemaakte afspraken geminimaliseerd.
Dit was een klein inkijkje in ‘De wereld van Recentes’. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!