‘Volledigheid van opbrengsten’ is voor CFO’s en accountants een magisch begrip.
Hoe zeker ben je er van, dat je alle opbrengsten van de organisatie hebt gerealiseerd? Dat er niets tussen wal en schip is gevallen?
Onze ervaring is dat er gemiddeld 1% van de opbrengsten van leveranciersafspraken verloren gaat. Soms beduidend meer dan 1% trouwens. Afspraken liggen niet goed vast en de tijd en informatie ontbreekt om er diep in te graven.
Om je een idee te geven: een grote retailer kan zomaar € 500 miljoen aan jaarlijkse inkoopwaarde hebben. Leveranciersafspraken (bonus, marketingbijdragen, actie-inkoopprijzen etc.) maken misschien 8% uit van de inkoopwaarde; jaarlijks € 40 miljoen dus.
Omdat wij er in slagen die ontbrekende 1% boven water en op de bank te krijgen levert dat de retailer dus zomaar € 400.000 op per jaar. Per jaar, dus ook over de voorbije jaren. Maar ook voor de toekomst, omdat we de “lekken” in de processen en informatie ook helpen dichten.
Inderdaad, het is een rekenvoorbeeld. Maar als je weet dat de EBITDA bij grote retailers vaak maar 1% tot 2% bedraagt, zijn deze bedragen opeens heel interessant.
Is 99% goed genoeg? De accountant werkt met een materialiteit, waardoor 1% makkelijk onder de radar blijft. Voor de CFO is het alleszins interessant, net als voor zijn (mogelijke) franchisenemers!
Een nieuwe invulling van het afgezaagde “Retail is Detail”? De laatste 1%?
Wij hebben bij één opdrachtgever een project uitgevoerd, waardoor zijn jaarwinst in één klap verdubbelde. De aandeelhouders maakten daar geen bezwaar tegen…