Recentes is met deze organisatie in contact gekomen en heeft voorgesteld de condities van de afgelopen jaren te controleren. Beoordeeld moest worden of alle opbrengsten uit condities waren ontvangen en of leveranciers over de volledige (decentrale) inkoopwaarde hadden afgerekend.
Veel meer dan verwacht
Hoewel de verwachtingen vooraf slechts voorzichtig positief waren, bleek er daadwerkelijk veel geld bij leveranciers te blijven liggen. Veel meer dan verwacht. Doordat inkopers zich niet altijd verantwoordelijk voelden en niet de juiste informatie hadden, werden leveranciers onvoldoende verplicht af te rekenen. Eén leverancier, die al vele jaren zonder contract zaken deed, stuurde zelfs ieder kwartaal een berekening van zijn bonus. Alleen kreeg hij nooit een factuur….. Er stond immers geen afspraak op papier.
Een heel praktische werkwijze
Om de inkoopwaarde van alle kanalen onder één noemer te brengen stelde Recentes een heel eenvoudige en praktische werkwijze in. Deze werd gebruikt voor de voorbije jaren, maar vanaf dat moment ook voor de toekomstige opbrengsten. Koppeling van IT-systemen was niet mogelijk zonder grote investeringen, dus werd een Excel-template gebruikt om de data te verzamelen en te bundelen. Hierdoor werden inkoopgegevens uit tientallen afzonderlijke systemen en administraties opeens bij elkaar gebracht en ontstond een totaalbeeld per leverancier.
Profijt voor veel ondernemers
Uiteindelijk werd door leveranciers een bedrag van zeven cijfers nabetaald over de afgelopen jaren. Daaruit kwam ook een structurele jaarlijkse verhoging van de opbrengsten, dus ook gunstig voor de toekomst. Omdat binnen deze franchise-formule de opbrengsten worden doorgegeven aan de deelnemers profiteerden alle zelfstandige ondernemers van dit project.
Naast de financiële vooruitgang werden ook contracten en voorwaarden uniform en sterker gemaakt. Dat voorkomt onnodige disputen op het moment van afrekening.