1. De weelde
Er zijn organisaties die helemaal niet zitten te wachten op het extra geld dat uit een project komt. Dat klinkt vreemd, maar het is een feit. Andere belangen, maar ook de focus op de toekomst, krijgen dan prioriteit. Het gaat soms té goed om dit ‘beetje’ resultaat ook nog binnen te halen.
2. De archipel
Een Recentes’ project kan een groot deel van de organisatie raken. Niet alleen Procurement, maar ook Finance, Marketing, HRM en Facilitair. Wanneer de onderlinge afstemming moeizaam is en er teveel eilandjes zijn, komt het draagvlak voor een project er soms niet.
3. De relatie
Organisaties zijn erg verschillend. Soms wordt de relatie met een leverancier vooral vanuit macht ingevuld; soms is er meer sprake van partnership. Maar het kan ook weleens omgekeerd lijken: de leverancier wordt als het belangrijkst gezien, omdat deze ‘onmisbaar’ is. Wanneer de relatie niet krachtig en in balans is, is de opdrachtgever nogal eens huiverig. Claims uit het verleden op tafel brengen, zet de relatie die in onbalans is misschien onder druk?…
4. De corona
Tijdens en na ‘de corona’ is er zoveel verstoring gekomen in de supply chain, dat er buitengewoon veel aandacht is gegaan naar continuïteit van leveringen. Soms ongeacht de kosten en prijzen. Daarbij zijn bestaande inkoopafspraken soms terzijde gelegd, omdat het primaire proces door moest gaan. Dit is zowel in de zorg als elders merkbaar. Het maakt een scherpe analyse van condities en prijsafwijkingen heel lastig.
5. The inconvenient truth
Een recovery brengt ‘verloren’ opbrengsten boven water. Maar daarnaast meestal ook zwakke plekken in processen. Denk aan contractmanagement, de controlling op savings, het P2P-proces. Soms proeven we dat een verantwoordelijk manager zich niet geheel veilig voelt deze uitkomsten te kennen én te delen in de organisatie. Zeker niet wanneer hij/zij daar persoonlijk op zou kunnen worden afgerekend…
6. De piekbelasting
Voor een recovery is een grote, eenmalige inspanning nodig. Er zijn projecten waar duizenden man-uren in worden besteed. Te vaak bestaat het misverstand dat die piekbelasting bij de organisatie komt te liggen. Dat klopt echter niet: 95% van het project voert Recentes uit. De extra belasting voor de opdrachtgever is minimaal.
7. De projectkalender
Soms lijkt het alsof het werk in een organisatie meer en meer projectgestuurd is. Organisaties staan bol van de projecten. Daarmee kan ‘een nieuw project’ al bij voorbaat afschrikwekkend zijn. ‘Er lopen al zoveel projecten!’ In de herkenbare cyclus van divergeren (alles moet zo breed mogelijk worden opgepakt) en convergeren (focussen en keuzes maken) komt ons projectvoorstel weleens op een ongelegen moment.
8. De awareness
Lang niet alle CFO’s zijn zich bewust van de risico’s die ze lopen om opbrengsten uit Inkoop of Crediteuren te missen. Bij Inkoop ligt de focus vaak op goede prijzen en marges. De achterafopbrengsten worden vaak niet actief genoeg bewaakt. Bij Crediteuren kunnen fouten gemaakt zijn; soms blijven deze onopgemerkt. En helaas melden niet alle leveranciers zich als er (van hun kant) nog wat afgerekend of gecorrigeerd moet worden…
9. Het bastion
Wat zijn er verschillen in de benaderbaarheid van beslissers in organisaties! Soms is iedereen, tot aan een Raad van Bestuur, direct vindbaar en benaderbaar. Soms worden alle contactgegevens afgeschermd – ook op LinkedIn. Zo kom je, als je geen persoonlijke connectie hebt, niet met hen in contact. En dan hebben we het nog niet over de kwaliteit van veel secretaresses, die hun CPO of CFO afschermen. De ‘verdediging’ is effectief…
10. Een nieuwe uitdaging
Het is prachtig wanneer je als C-level manager nieuwe kansen krijgt op andere posities of bij andere organisaties. Groei en doorgroei heeft iets moois. Voor óns is het weleens lastig: het contact met een opdrachtgever moet vaak van voren af aan worden opgebouwd.
Staat uw organisatie open voor ‘gratis geld’? Team Recentes doet – zo geruisloos mogelijk – het werk! Eenvoudig toch?